وبلاگ

استراتژی

استراتژی

استراتژی چیست؟

یک استراتژی، الگویی است بنیادی از اهداف فعلی و برنامه ریزی شده، بهره برداری و تخصیص منابع و تعاملات یک سازمان با بازارها، رقبا و دیگر عوامل محیطی. یک استراتژی باید سه چیز را مشخص سازد:چه اهدافی، کجا)روی کدام صنایع و بازرا محصول ها می بایست تمرکز کرد(، و چگونه)برای کسب مزیت رقابتی در مواجهه با فرصتها و تهدیدها کدام منابع را به هریک از بازار محصول ها تخصیص داد(.

اجزای استراتژی :

1.قلمرو – مقصود از یک قلمروی سازمان، گستره دامنه استراتژیک آن است.

2.اهداف کلی و اهداف عملیاتی – استراتژی هم چنین باید دقیقاً سطوح مطلوب دستاوردها را بر اساس یک یا چند بعد عملکرد مشخص کند.رشد، اندازه، سهم سود و …

3.تخصیص منابع – هر سازمانی دارای منابع انسانی و مالی محدودی است. در فرایند طراحی استراتژی هم چنین در خصوص تحصیل و تخصیص منابع میان بخش ها، بازار محصول ها، بخش های مالی و فعالیت هایی که در هر بخش یا در رابطه با هر بازار – محصول صورت می گیرد، تصمیم گیری می شود.

4.شناسایی مزیت رقابتی پایدار – یک ب خش مهم از هر استراتژی، تعیین نحوه رقابت یک سازمان در هر فعالیت و هر بازار – محصول در چارچوب و قلمروی آن سازمان است.

5.هم افزایی – وقتی وجود دارد که فعالیت ها، بازار – محصول ها، نحوه تخصیص منابع و شایستگی های شرکت موجب تکمیل و تقویت یکدیگر می شوند.

زنجیره استراتژی ها :

سه سطح مهم استراتژی در بیشتر سازمان های بزرگ چند محصوله عبارتند از: استراتژی بنگاه، استراتژی تجاری ،استراتژی وظیفه ای

 

استراتژی بنگاه :

در سطح بنگاه، مدیران باید فعالیت های واحدهای مختلف را با یکدیگر هماهنگ کنند و در صورت یک کاسه شدن آنها، حتی واحدهای فعالیت حقوقی را تفکیک نمایند.تصمیم های مربوط به قلمرو سازمان و تخصیص منابع آن در بخش ها یا واحدهای فعالیت در کانون توجه استراتژی بنگاه قرار دارند.

استراتژی تجاری :

این که یک واحد فعالیت چگونه در صنعت خود رقابت می کند، مسئله ای اساسی در استراتژی بازاریابی است. یک مسئله اساسی  دیگر  مسئله مزیت رقابتی پایدار است. مسئله مهم دیگر دراستراتژی تجاری انتخاب قلمرو مناسب است.

استراتژی بازاریابی:

کانون اصلی استراتژی بازاریابی، تخصیص مناسب و هماهنگ نمودن فعالیت ها و منابع بازاریابی است، به منظور تأمین اهداف عملیاتی شرکت از حیث یک بازار – محصول خاص نقش بازاریابی در طراحی و اجرای استراتژی ها

مسئولیت استراتژیک اصلی هر مدیری، کنترل و مراقبت بیرون است تا بتواند شرکت یا فعالیت های آن را با تغییرات در محیط هماهنگ و همگام سازد. از آنجا که مدیران بازاریابی موفقیت هایی را در محدوده بین شرکت و مشتریان، توزیع کنندگان و رقبا بدست می آورند، معمولاً بیش تر با شرایط و تغییرات در محیط بازار آشنا هستند.در نتیجه این مدیران نه تنها مسئول طراحی طرح های استراتژیک برای اقلام بازار – محصول خود هستند، بلکه اغلب مشارکت کنندگان اصلی در فرایند برنامه ریزی در سطوح تجاری بنگاه نیز می باشند

مدیریت بازار محور:

در سازمانهایی که از یک فلسفه کاری بازار – محور پیروی می کنند، مدیران بازاریابی تمایل دارند تا تأثیر بیش تری بر تمام سطوح استراتژی در سازمان ها داشته باشند.

شرکت های بازار – محور

به دلیل تمرکز مستمر کارکنان  تمام بخش ها و تمام  سطوح آنها بر نیازهای مشتریان و شرایط رقابتی موجود در بازار، از سایر شرکت ها متمایز و مشخص می گردند.این دسته از شرکت ها هم چنین آماده اند و می توانند به سرعت محصولات و برنامه های کاری خود را تغییر داده و تعدیل کنند تا بنوانند با تغییرات  در آن محیط هماهنگ و همراه شوند. این شرکتها همیشه به دنبال  کسب نظرات مشتریان کلیدی و عرضه کنندگان اصلی خود درباره محصولات می باشند و طرح های خود را مطابق با تجزیه و تحلیل به عمل امده از بازخوردهای آنها هماهنگ می کنند.

2 دیدگاه

  1. قالب وردپرس
    اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۸ در ۸:۳۴ ق٫ظ

    عالی بود دمتون گرم

    1. مدیر
      اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۰ در ۸:۵۸ ق٫ظ

      تشکر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the compare bar
Compare
Compare ×
Let's Compare! Continue shopping