وبلاگ

پذیرش و رابطه آن با موفقیت

پذیرش و رابطه آن با موفقیت

عوامل حیاتی موفقیت

این عوامل که موفقیت و ناکامی شرکت های فعال در یک صنعت را رقم می زنند و مشخص می سازند، از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت می باشند. این عوامل اغلب با یک یا چند عنصر در آمیخته بازاریابی در ارتباط می باشند.

فرایند پذیرش :

فرایند پذیرش عبارتست از کلیه تغییراتی که در دیدگاه افراد، از زمانی که برای اولین بار چیزی درباره یک محصول می شنوند تا زمانی که آن را می پذیرند، ایجاد می گردد. پنج مرحله وجود دارد: 1. آگاهی 2. علاقه 3.ارزیابی 4.آزمایش 5.پذیرش

نرخ پذیرش :

اگر درصد مردمی که در طول زمان یک محصول جدید را می پسندند و می پذیرند را به شکلی تجمعی رسم کنیم، آنگاه منحنی حاصل شبیهS   خواهد شد. بعد زمان تابعی است از نرخی که در آن نرخ، مردمی که در یک گروه هدف قرار دارند مراحل زیر را طی می کنند: 1.( ریسک موجود)هزینه ناکامی محصول یا نارضایتی مشتری.  2.مزیت نسبی آن بر دیگر محصولات 3. سادگی نسبی 4.قابلیت سازگاری با رفتارهای موجود و ایده های قبلا پذیرفته شده 5.راحتی آزمایش در مقیاس محدود 6.راحتی درک و انتقال منافع به دیگران ، این عوامل ، عوامل اصلی موثر بر سرعت پذیرش نامیده می شوند

انواع پذیرنده ها :

پذیرنده های اولیه با دیر پذیرنده ها تفاوت دارند.  با استفاده از زمان پذیرش به عنوان مبنایی برای طبقه بندی افراد، می توان پنج گروه را مشخص کرد: نوآوران، زودپدیرند ه ها)صاحب نظرند و در سارمان های اجتماعی مشارکت دارند(،   اکثریت اول )دوست ندارند دست به ریسک بزنند و پس از موفقیت محصول آن را می پذیرند(، اکثریت آخر و عقب مانده ها.

مزیت رقابتی پایدار و چرخه حیات محصول :

چرخه حیات محصول با تاریخچه  فروش های یک محصول یا یک طبقه محصول سر و کار دارد. این مفهوم می گوید که فروش های یک محصول به شکلی قابل پیش بینی در طول زمان تغییر می کند و این که هر محصول پنج مرحله مشخص را طی می کند. هر یک از این مراحل فرصت ها و تهدیدهای مشخصی را فراروی یک شرکت قرار می دهند.

در آغاز  یعنی در مرحله تولد، خریداری یک محصول جدید محدود است زیرا اعضای بازار هدف به اندازه کافی از وجود چنین محصولی در بازار آگاه نیستند.

بعد از اینکه مردم چیزهای بیشتری درباره این محصول جدید دانستند و عرضه آن نیز  افزایش یافت، میزان فروش این محصول با نرخ بسیار بیشتری افزایش  می یابد ( مرحله رشد) با افزایش تعداد خریداران، رشد کند می شود و اهمیت فروش های تکراری از فروش های آزمایشی بیشتر می شود. وقتی که هم تعداد خریداران  و هم خرید های آنان با ثبات شد، رشد فروش به تدریج  تابع رشد جمعیت بازار هدف می شود. در پایان دوره رشد مرحله تغییر ناگهانی یا مرحله رقابت شدید رخ می دهد. در این مرحله نرخ رشد کاهش می یابد و رقابت بر سر قیمت افزایش می یابد. وقتی که نرخ خالص پذیرش محصول جدید ثابت می ماند محصول به مرحله بلوغ رسیده است. وقتی عرضه محصول از تقاضای آن پیشی می گیرد، نرخ فروش کاهش می یابد و محصول وارد مرحله پیری می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the compare bar
Compare
Compare ×
Let's Compare! Continue shopping